De ti bud

Gud ønsker, at vi skal have det godt. Han gav os bud, eller regler, som vi kan følge og leve lykkeligere liv.

Hvor kom de fra?

Gud gav sit folk de ti bud i en del af Bibelen, som hedder Det Gamle Testamente. På det tidspunkt havde en gruppe mennesker, ledt af profeten Moses, netop undsluppet slaveri. Da Moses bad til Gud om hjælp, gav Gud ham de ti bud, som vi stadig kan følge i dag.

1

Gud ønsker det bedste for dig. Hvis du sætter noget før ham i dit liv, er det sværere for ham at velsigne dig.

2

Det, som du tilbeder mere end Gud, er et sådant »gudebillede«. Biler, tøj, sport, selv arbejde er farlige ting at tilbede, fordi du kan miste dem. Gud forsvinder aldrig, og derfor er det bedst for os, kun at tilbede ham.

3

Dette kan betyde at bruge Guds navn som et bandeord, eller det kan betyde at du, som kristen, ikke lever eller opfører dig, som Jesus ville ønske, at du gjorde.

4

Søndag, eller sabbatsdagen, er en dag, hvor vi alle kan gå i kirke, tilbede Gud og lære, hvordan vi bliver bedre mennesker og kristne. At holde den hellig vil sige at gøre vores bedste for at erindre ham hele dagen.

5

Det er vigtig at vise vores forældre respekt. Dette kan vises på forskellige måder, men vi bør altid forsøge at elske og tage os af de, som tog sig af os først.

6

En simpel, men vigtig regel for os allesammen.

7

Mænd og kvinder afgiver løfter til hinanden, når de gifter sig. Disse løfter er vigtige, og det medfører dyb sorg, når de brydes. At holde disse løfter hjælper mænd og kvinder til at have gode ægteskaber og leve lykkelige liv.

8

Det er vigtigt for Gud, at hans børn er ærlige overfor hinanden. At tage noget, som ikke tilhører dig, er at stjæle, og er imod hans bud.

9

Dette bud handler om ærlighed. Hvis du lyver overfor en person, »vidner du falsk«, og kan måske skade dig selv eller andre.

10

At begære betyder at være så jaloux på noget, en anden person har, at du desperat ønsker at få denne ting til dig selv. Begær gør en person ulykkelig og afholder dem fra at sætte Gud først. Dette bud hjælper dig til at undgå at få denne dårlige vane.