Hvordan beder man

Det er langt enklere at bede, end du måske tror. Gud er der, og han vil høre og besvare dine bønner.

Bønnens fire trin

Gud er din kærlige Fader i himlen, og han ønsker at høre fra dig. Du kan række ud til ham ved at bede til ham. Du kan som din himmelske Faders barn bede ham om hjælp og vejledning.

Man kan både bede højt eller i sit sind. Du kan tale til Gud, som du ville tale til enhver anden. Dine ord behøver ikke være elegante eller udenadlærte. Det er vigtigere at åbne sit hjerte og ikke holde igen. Tro på, at han er der, og at han lytter, for det gør han. Tro på, at han vil hjælpe dig, for det vil han.

Bøn er en af det mest værdifulde gaver, du har modtaget fra din kærlige himmelske Fader.

1. Begynd din bøn

Før du begynder din bøn, så find et roligt sted, hvor du er komfortabel. En god måde at begynde på er ved at tiltale Gud ved navn. Du kan sige »Kære Gud«, »Kære himmelske Fader«, »Vor Fader, du som er i himlen« eller blot »Gud«.

2. Hav en samtale med Gud

Tal fra dit hjerte – fortæl om dine håb og ønsker og om dine bekymringer og problemer. Du kan bede Gud om hjælp, vejledning, tilgivelse eller helbredelse. Hvad end du har på hjerte, kan du bringe til det ham, idet du anerkender, at hans visdom et større end din, og at han ved bedre end dig, hvornår det er bedst at besvare din bøn. Du kan spørge ham, hvad han ønsker for dig.

Del dine følelser med Gud om andre. Du kan bede for deres behov og spørge om måder, hvorpå du kan elske og hjælpe dem.

Du kan også give udtryk for påskønnelse af Gud for alle velsignelserne i dit liv. Selv vores prøvelser kan være en velsignelse. Dette hjælper os til at føle os ydmyge, hvilket holder vores hjerte og sind mere åbent for Guds svar.

3. Afslut din bøn

Når du har sagt alt det, du ønskede at sige, kan du afslutte din bøn ved at sige: »I Jesu Kristi navn. Amen.«

Vi gør dette, fordi Jesus befalede os at bede i hans navn, og at alt, hvad vi gør, skal gøres i hans navn.

4. Handl ud fra dine retfærdige ønsker

Der er visdom i vendingen: »Bed, som om alt afhænger af Herren, og arbejd derefter, som om alt afhænger af dig.« Det er i processen ved at handle, at vi ofte får vejledning og hjælp fra Gud.

Hvornår skal man bede?

Man kan ikke bede for meget. Gud ønsker at høre fra dig, når du er glad, eller hvis du bare har brug for én at tale med. Du kan bede når som helst du har lyst eller føler et behov. Faktisk kan de bedste tider at bede, være de gange, hvor du ikke har lyst, eller du tænker, at Gud ikke vil høre fra dig.

Bed alene og sammen med andre

Du bør tale med Gud individuelt og regelmæssigt. Men bed også sammen med andre, ved kirkemøder, før et måltid og sammen som familie. En person siger normalt bønnen på vegne af gruppen, imens de andre lytter ærbødigt, tænker over de ord, som bliver sagt, og viser deres enighed ved at sige ”amen” ved bønnens afslutning.

Bed i løbet af dagen

I Salmernes Bog 55:18 siger Kong David at han vil bede »aften og morgen og middag.« De typiske tidspunkter for personlig bøn er, når du begynder din dag om morgenen, før hvert måltid og før du går i seng om aftenen. Men der er ikke noget forkert tidspunkt at bede på. Gud lytter altid, så vi kan »bede uophørligt« (1 Thessaloniker 5:17).

Bed for særlige omstændigheder

Der er tidspunkter, hvor ekstra bøn er krævet, såsom en bøn om helbredelse, beskyttelse eller presserende behov. At faste (bevidst at afholde sig fra at spise og drikke i en periode) kombineret med bøn, hjælper med at vise Gud din alvor og giver dig åndelig styrke.

Vi vil rigtig gerne bede sammen med dig
Mød missionærerne

Gud besvarer vores bønner

Gud lover, at hvis vi vender os til ham i bøn, vil han give os svar og vejledning.

Gud kommunikerer med os igennem Helligånden, i form af gode tanke og ideer, eller fredelige, trøstende følelser. Når vi føler disse ting, betyder det, at Gud opmuntrer os, viser os sandhed og giver os retning.

Enhver vil føle Helligånden på deres egen måde. I Bibelen bliver den ofte beskrevet som en sagte røst (se 1 Kongebog 19:11-12), som næsten hvisker til dit sind.

Ofte besvarer Gud vores bønner igennem andre mennesker. Gud kan sørge for, at vi møder mennesker på det rette tidspunkt, som kan give eller selv være det svar, vi har ledt efter. Vi kan også få svar på bønner ved at læse, hvad hans profeter har lært os i Bibelen og Mormons Bog. Når vi beder og læser i disse bøger, kan Helligånden give os ideer og vejledning præcis til os. At tage tid til at studere hans ord er også en måde, vi kan vise Gud, at vi virkelig ønsker et svar fra ham.

Lær hvad Mormons Bog siger om bøn
Bed om et gratis eksemplar

Almindelige spørgsmål

Folk har mange spørgsmål om »mormoner«, eller sagt lidt pænere, medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Klik her for at se en lang liste.